Na izvozničkoj pozornici zabljesnuli Valamar i PPD, Petrokemija sve iznenadila

Slika /slike 1/Grafovi/shutterstock_151698284_cr.jpg

Za brži rast hrvatskog izvoza, koji je lani podignut za 11 posto, ekonomski analitičari pripisuju zasluge oporavku u Europskoj uniji, kao i činjenici da naši poduzetnici sve više otkrivaju i koriste mogućnosti koje im otvara jedinstveno europsko tržište.

Za dugo zazivani brži rast hrvatskog izvoza koji je lani podignut za 11 posto, ekonomski analitičari pripisuju zasluge oporavku u Europskoj uniji, kao i činjenici da naši poduzetnici sve više otkrivaju i koriste mogućnosti koje im otvara jedinstveno europsko tržište.
 
Taj se zaključak izvlači i iz podataka o najvećim hrvatskim izvoznicima, u čijem vrhu standardno prednjače velike kompanije koje su uporno svoj prostor i razvoj temeljile na praćenju i prilagodbi stranim tržištima. Vodećih 10 ostvarilo je ukupno 19 milijardi kuna izvoznih prihoda, a njihov je prosječan rast bio ispod nacionalne razine. Zanimljivo je, pak, usporediti stanje unatrag pet godina i liste tada najvećih izvoznika. Lani je broj onih čiji je izvozni rezultat iznad jedne milijarde kuna povećan za dvije kompanije u odnosu na prethodnu godinu, pa ih je ukupno sedam u tom timu, no prije pet godina kada je to izvozno društvo činilo osam tvrtki.
 
U samom vrhu izvoznih perjanica opstala je Ina visoko iznad drugih, međutim, s osjetno manjom vrijednosti prodaje na drugim tržištima. U 2010. izvoz Ine dosezao je 8,6 milijardi, a lani je smanjen već četvrtu godinu zaredom i bio ispod 6,3 milijarde kuna. Pad izvoza posljedica je negativnih trendova na globalnom naftnom tržištu, no i snažan pad izvoza u prošloj godini Inu još uvijek drži uvjerljivo ispred ostalih velikih izvoznika.
 
Dugogodišnji drugoplasirani izvoznik pulski brodograditelj Uljanik koji je prije pet godina ostvarivao izvoz iznad 2,4 milijarde kuna nestao je iz društva top izvoznika i spuzao je na ljestvici najvećih s drugog na 26. mjesto, a na njegovu poziciju smjestila se Pliva, čiji je izvoz kroz tih pet godina skočio s 1,91 milijardu na lanjskih 3,05 milijardi kuna.
 
Varaždinski Boxmark Leather slijedi takav trend i kontinuirano jača izvoz, a u pet ljeta taj proizvođač kožnih proizvoda za automobilsku industriju podignuo je izvoz svojih proizvoda s 1,58 milijardi na lanjskih 2,65 milijardi kuna.
 
Unatoč financijskoj nestabilnosti i kroz koju posljednjih godina prolazi, kutinska industrija umjetnih gnojiva Petrokemija izvozni rezultat uspijeva ojačati. Posebice dramatična bila je prošla godina u kojoj je otvoren i postupak traženja strateškog partnera, koji još nije zaključen, no tvrtka je povećala izvoz ne samo na godišnjoj razini.
 
Među lanjskih top 10 izvoznika uz Inu je još samo jedan imao slabiji izvoz u odnosu na prethodnu godinu, a riječ je o Ericssonu Nikoli Tesli, pri čemu je gledajući unatrag pet godina taj ugledni proizvođač zadržao izvoz na podjednakoj razini. No, dva su izvoznika u posljednjim godinama zabljesnula na hrvatskoj izvozničkoj pozornici. Prvo je turistička kuća Valamar Riviera, koja je lani još uskočila u društvo najvećih s izvozom gotovo 1,1 milijardu kuna, a koja konstantno posljednjih desetak godina investira u nove kapacitete i stvara podlogu za daljnji rast, s time da je i u proteklih četiri godine izvoz Valamara više nego udvostručen.
 
Zvijezdom se, pak, među izvoznicima za prošlu godinu može smatrati vukovarsko Prvo plinarsko društvo (PPD). Najveći distributer i trgovac prirodnim plinom lani je prvi puta zakoračio u društvo izvoznih lidera i odmah se smjestilo na visoku osmu poziciju, a k tomu i postalo član “kluba milijardera”.
 
Iz energetskog sektora odskaču rezultati na vanjskim tržištima koje su postigle tvrtke GEN-I, te HSE Energija, koji su lani značajno preskočili pola milijarde izvoza. Plin i nafta najizdašniji su hrvatski izvozni artikli, te lijekovi, a lani je još vidljiv pomak proizvodnje namijenjene izvozu u vojnoj industriji i ponovno jačanje automobilske industrije. Na razini pokazatelja u Europi nakon šest godina konačno je povećan broj registracija novih automobila, a taj pomak, pored Boxmark Leathera, najviše se prepoznaje u rezultatima Ad Plastika, koji je jedan od lidera među hrvatskim proizvođačima dijelova za automobilsku industriju.
 
U vojnoj industriji, pak, prema podacima puštenih iz resornih ministarstava, izvoz oružja i roba vojne namjene “eksplodirao” je u 2015. i na godišnjoj razini porastao za gotovo 37 posto. Samo oružja i pripadajuće robe vojne namjene prodano je u vrijednosti iznad 102 milijuna eura, a uz remont američkih vojnih brodova obavljenih u brodogradilištu Viktor Lenac, koji su vrijedni oko 32 milijuna eura, rastao je i izvoz prijevozničkih i drugih usluga, pa su procjene da je ukupno izvoz u vojnom sektoru lani premašio milijardu kuna. Od proizvođača u tom segmentu najbrže raste karlovački proizvođač oružja HS Produkt, čiji je izvoz premašio 589 milijuna kuna.
 
No, osim HS-a rast bilježe i drugi proizvođači u tom sektoru, što se da iščitati i iz podataka Hrvatske gospodarske komore po kojima je HS-ova uvjerljiva dominacija s 80 i 90 posto udjela u ukupnom vojnom izvozu lani smanjena na između 60 i 70 posto. Taj su prostor zauzeli proizvođači strojeva za razminiranje, borbene opreme, kaciga, zaštitnih odijela i specijalne obuće za vojsku i policiju.
 
Nekad jedan od segmenata koji je vukao izvoz i do gospodarske krize činio čak više od 10 posto cjelokupnog izvoza, brodogradnja, lani je dobila malo vjetra u jedra, no daleko je ispod nekadašnjih ostvarenja. Prije pet godina dva su škvera bila na listi vodeće desetorice, ranije spomenuti Uljanik na drugom, a Brodosplit na sedmom mjestu, oba s prihodima iznad milijardu kuna (Uljanik 2,4 milijarde), a na 11. mjestu bio je i riječki 3. maj. Uljanik brodogradilište lani je poboljšao rezultat za 15 posto i izvoz podigao na 579 milijuna kuna, no njegov nekadašnji izvoz sada ne dostižu niti svi brodograditelji zajedno.
 
(Poslovni dnevnik)


 

Vijesti iz medija | Statistički podaci | Hrvatski izvoz