Za hrvatsku vojnu industriju ukrajinsko bojište najvažnija je pozornica

Slika /slike 1/Branitelji, vojska/shutterstock_46817356.jpg

Najpropulzivniji i najposjećeniji sajmovi na kojima se trguje trenutno najtraženijom robom su vojni sajmovi. To je industrija kojoj uopće ne prijeti recesija, naprotiv. Posebno su važni oni koji se održavaju u Poljskoj.Na sajmu u Kielceu predstavili su se i hrvatski proizvođači vojne opreme.

Najpropulzivniji i najposjećeniji sajmovi na kojima se trguje trenutno najtraženijom robom su vojni sajmovi. To je industrija kojoj uopće ne prijeti recesija, naprotiv. Posebno su važni oni koji se održavaju u Poljskoj.

Na sajmu u Kielceu predstavili su se i hrvatski proizvođači vojne opreme. Goran Basarac iz Šestan-Buscha, predsjednik Hrvatskog klastera obrambene industrije, objašnjava kako je Poljska ustvari hub za sve vojne i obrambene potrebe Ukrajine i većina svjetskih proizvođača ove branše obavezno ide u Poljsku, jer je to mjesto za kontakte i povezivanje s ovlaštenim agentima prodaje.

“Tu su bile i druge hrvatske tvrtke, koje se bave proizvodnjom uniformi i vojne obuće Spar-tak i Jelen. Potražnja je nevjerojatno velika. Prodaje se sve što može u golemim količinama, ako se one, naravno, mogu proizvesti. Sada se najviše traže granate kalibra 155 mm i 152 mm, te sve minobacačke mine. Znamo da u Hrvatskoj postoje firme koje imaju te kapacitete, no one nisu dio klastera”, kaže Basarac.

Šestan-Busch mora prvo zadovoljiti već dogovorene poslove, za Emirate i Poljsku, a onda na red dolaze kacige za ukrajinsko ratište. Njihovi su proizvodni kapaciteti ograničeni, pa razmišljaju o razvoju jedinstvene kacige za Ukrajince. No, za to treba vremena, kao i za proizvodnju goleme serije od 50.000 kaciga.

Na snimkama s terena, pak, vidi se da su njihove kacige na ukrajinskom ratištu. Basarac to potvrđuje, ali da se uglavnom radi o kacigama koje su prodane drugim zemljama, koje su ih potom donirale Ukrajincima. Naglašava da je za svakog proizvođača sada važno da za ukrajinsko ratište proda proizvod vrhunske kvalitete, jer se nitko ne želi igrati da zbog pohlepe plasira robu slabije kvalitete koji bi mu mogao lako uništiti reputaciju.

Potvrđuje i velik interes za proizvode naših proizvođača borbenih odora i ostalog vojnog tekstila, balistike i obuće, a tu su i veliki kapaciteti međimurskog Čateksa, koji proizvodi kvalitetne vojne tekstile i može ih sam krojiti ili iznajmiti druge da sašiju borbene komplete.

Inače, takva proizvodnja čini 55% proizvodnje hrvatskog obrambenog klastera. Svoj bogati portfelj s područja obrane i sigurnosti predstavila je i DOK-ING, koja je vodeća tvrtka u svijetu u području robotskih i autonomnih sustava. Proizvođač je u Kielceu prezentirao svoj napredni stroj Komodo.

Voditelj prodaje Mislav Manda kaže da su u DOK-ING-u uvjereni da će Komodo zbog svoje modularne građe, mogućnosti samodekontaminacije, te korištenja umjetne inteligencije u savladavanju prepreka “postati važna platforma na svjetskom tržištu i značajan hrvatski izvozni proizvod”.

Ivan Jelušić iz osječke Orqe kaže da su njihovi proizvodi sve konkurentniji i primjećuju značajan rast potražnje. U tome im pomaže i oznaka “Made in EU, Croatia”, te siguran nabavni lanac.

Kaže da je Orqa jedan od rijetkih tvrtki na svijetu koja potpuno samostalno može isporučiti ključne komponente za gradnju bespilotnog letećeg sustava. “Aktivni sukobi u Ukrajini pokazuju kako se doktrina mijenja, primarno zbog sve veće uporabe proizvoda dvojne namjene, koji su jeftiniji, a podjednako učinkoviti kao i tipični proizvodi isključivo vojne namjene”, pojašnjava Jelušić.

Štand startupa Defensphere kojeg je Orqa osnovala s partnerima u Estoniji, s njihovim inovativnim sustavom Vegvisir privukao je veliku pažnju, a obišao ga je i estonski ministar obrane Hanno Pevkur.

(Poslovni dnevnik)

Vijesti iz medija | Sajmovi | Hrvatski izvoz