Tržište SAD-a velika prilika za hrvatsko gospodarstvo

Slika /slike 1/Gospodarstvo/SAD-RH tržište.jfif

Tržište SAD-a predstavlja veliku priliku za hrvatsko gospodarstvo, a područja u kojima se suradnja može povećati među ostalima su IT, turizam te energetika, rečeno je na panelu o trgovinskim, poslovnim i investicijskim odnosima SAD-a i Hrvatske. Panel je održan u sklopu Američko-hrvatskog foruma, koji je u povodu 30. godišnjice američko-hrvatskih diplomatskih odnosa organiziralo veleposlanstvo SAD-a.

Tržište SAD-a predstavlja veliku priliku za hrvatsko gospodarstvo, a područja u kojima se suradnja može povećati među ostalima su IT, turizam te energetika, rečeno je u ponedjeljak na panelu o trgovinskim, poslovnim i investicijskim odnosima SAD-a i Hrvatske. Panel je održan u sklopu Američko-hrvatskog foruma, koji je u povodu 30. godišnjice američko-hrvatskih diplomatskih odnosa organiziralo veleposlanstvo SAD-a.

Kako je istaknuo predsjednik Uprave Plive Mihael Furjan, Hrvatska mora pronaći niše, odnosno pet do deset proizvoda, u kojima može biti globalno konkurentna, a njih se između ostalih može tražiti u područjima turizma i IT-a. U kontekstu i LNG-a na Krku, tu je i sektor energetike, rekao je Furjan, koji je podsjetio da je Pliva najveći hrvatski izvoznik u SAD, a značajan izvoz pištolja ostvaruje i HS Produkt.

"Američka i hrvatska vlada moraju pronaći određena područja u kojima možemo surađivati (...) Nije toliko riječ o birokraciji i barijerama, već se moramo u većoj mjeri usredotočiti, biti kreativni i pronaći način kako surađivati", poručio je Furjan, dodajući da Hrvatska od SAD-a treba učiti tamo gdje su one najuspješnije, a to su inovacije i poslovno obrazovanje. Poslovne škole u SAD-u su među najboljima na svijetu, a američke kompanije globalno najinovativnije, napomenuo je Furjan, inače i predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).

Izvršna direktorica AmChama Andrea Doko Jelušić također smatra da Hrvatska, iako mala zemlja, ima što ponuditi američkom tržištu, primjer čega je Irska. "To je pitanje fokusa na određene industrije s visokom dodanom vrijednošću u kojima se može biti konkurentan, pri čemu se ne treba prodavati jeftino nego skupo. Zašto ne?", kazala je Doko Jelušić. Pojasnila je da brojne američke tvrtke koje posluju u Hrvatskoj to čine preko nekog svog europskog središta, primjerice Nizozemske i Irske, pa stoga službene statistike i ne pokazuju prave razmjere prisutnosti američkih tvrtki na hrvatskom tržištu.

Izvijestila je da hrvatsko i američko ministarstvo financija još pregovaraju o uvjetima sporazuma o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, ti razgovori napreduju vrlo dobro, a usvajanje tog sporazuma će uvelike olakšati poslovanje manjim hrvatskim tvrtkama za izlazak na američko tržište, istaknula je Doko Jelušić, apostrofirajući i ukidanje viza za putovanje hrvatskih građana u SAD, pri čemu postoji tek administrativna procedura prijave boravka.

Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak je istaknuo da ta kompanija već desetljećima dokazuje svoju globalnu konkurentnost, a u posljednje vrijeme u SAD izvozi znatno više nego prije. Tu je prvenstveno riječ o energetskim i mjernim transformatorima, pri čemu, kada je o izvozu riječ, rekao je Kolak, američko tržište postaje dominantno za te Končareve proizvode. Napomenuo je da je sigurno da će se pojačanim ulaganjima u obnovljive izvore energije (OIE) stvarati nove potrebe za opremom u elektroenergetici, poput transformatora i rješenjima za solarne, hidroelektrane i vjetroelektrane.

Veliki naglasak će biti i na digitalizaciji i potrebi modernizacije elektroenergetskih mreža, kao i efikasnijem upravljanju tokovima energije, s obzirom da potrošači ujedno postaju i proizvođači energije. Končar će u budućnosti puno više ulagati u razvoj softvera i kreiranja rješenja koja će ići u pravcu upravljanja pametnim mrežama, najavio je Kolak, koji je podsjetio da je prošle godine osnovana tvrtka Končar Digital.

Infobip je globalna IT i telekomunikacijska tvrtka koja pruža usluge mobilnih komunikacija u oblaku za poslovne korisnike, a može se pohvaliti suradnjom s tvrtkama kao što su Whatsapp, Snapchat, Google, Microsoft i sl. Prvi je hrvatski "jednorog", odnosno kompanija čija vrijednost premašuje milijardu dolara, u posljednjih oko godinu i pol dana na tržištu SAD-a je realizirala četiri akvizicije, dok su s druge strane u nju uložili i neki američki investicijski fondovi. Važnost ulagača iz SAD-a naglasio je izvršni direktor vodnjanskog Infobipa Silvio Kutić, koji je, govoreći o unaprjeđenju gospodarske suradnje SAD-a i Hrvatske, između ostalog istaknuo i važnost obrazovanja, kao i potrebu postojanja sustava koji štiti ulaganja.

U kontekstu jačanja gospodarske suradnje sa SAD-om, važnost obrazovanja apostrofirala je i generalna direktorica Coca-Cole HBC Adria Ruža Tomić Fontana. Smatra da se obrazovni sustav mora prilagoditi potrebama tržišta, što bi pridonijelo stvaranju radne snage s potrebnim vještinama. Također, trebalo bi unaprijediti komunikaciju između javnog i privatnog sektora o pitanjima poslovnog okruženja, pri čemu treba osigurati stabilnost i predvidljivost poslovanja, a tu je i problem prevelikog poreznog opterećenja, istaknula je Tomić Fontana, koja je i predsjednica Vijeća upravitelja AmChama.

Anita Cvetić Oreščanin članica Uprave tvrtke Poslovna inteligencija i predstavnica udruge CISEX, smatra da hrvatske tvrtke trebaju učiti od američkih, pa svatko tko ima priliku trebao bi na nekoliko mjeseci posjetiti SAD i upoznati se s tamošnjim tržištem.

(Hina)

Vijesti iz medija | Događanja | Hrvatski izvoz