- Objavljeno: 01.02.2016.
Proizvođači vojne opreme mogu dobiti potpore EU
Pred hrvatskim se proizvođačima vojne opreme otvara mogućnost korištenja bespovratnih sredstava iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova. Također se, osim već tradicionalnih bliskoistočnih tržišta, postepeno otvaraju zemlje Latinske Amerike i Jugoistočne Azije.
Pred hrvatskim se proizvođačima vojne opreme otvora nova mogućnost, a to je korištenje dijela bespovratnih sredstava iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova (ESI) u razdoblju od 2014. do 2020., ukupno vrijednih 305 milijuna eura. Za sudjelovanje u razdiobi tih sredstava u nadležnosti Ministarstva gospodarstva uspostavljeni su i uvjeti koje proizvođači vojne opreme moraju ispuniti - potpora je namijenjena isključivo financiranju razvojnih i istraživačkih projekata razvoja novih proizvoda i usluga koji obavezno moraju imati dvojnu, civilno-vojnu namjenu.Goran Basarec, voditelj službe za strateško planiranje i pripremu Operativnog programa u Ministarstvu gospodarstva, istaknuo je kako prva dva natječaja, teška po 100 milijuna eura, vjerojatno idu već u prvom kvartalu 2016., dok se još jedan natječaj, vrijednosti 105 milijuna eura, planira raspisati u 2017. Intenzitet potpora kreće se u rasponu od 25.000 do 7,5 milijuna eura. Naglasio je kako je Hrvatska europski lider u usmjeravanju potencijalnog financiranja obrambene industrije iz instrumenata kohezione politike.
Klaster konkurentnosti potaknuo je javljanje na natječaj EDA (European Defence Agency). U finalnom izboru EDA je od 150 prijavljenih projekata s razine EU odabrala svega šest projekata koje će financirati u daljnjoj pripremi, od čega čak dva projekta dolaze iz RH - jedan, tvrtke Infigo, je iz domene kibernetičke sigurnosti, a drugi, sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje, se odnosi na razvoj novih materijala za tvrtku Šestan-Busch.
Hrvatske tvrtke imaju jako dobar protuminski program, što je i sama EK potvrdila. Bespovratna sredstva koja će im biti namijenjena ubrzat će daljnji razvoj.
Dosad je hrvatska vojna industrija uglavnom bila koncentrirana na Bliski istok, a sada se za nju postepeno otvaraju zemlje Latinske Amerike i Jugoistočne Azije. Oni traže nove tehnologije za pristojnu cijenu, a tu hrvatska vojna industrija može biti konkurentna. Latinska Amerika traži pametne vojne odore, a Azija integrirana rješenja, odnosno kompletnu opremu za vojnika. Hrvatska obrambena industrija ne bi smjela prodavati zasebno svaku komponentu nego integrirani paket proizvoda, kompletnog vojnika, rekao je Basarec.
(Poslovni dnevnik)