Hrvatski pekmez, kulen i sir oduševili na Zelenom tjednu

Slika /slike 1/Poljoprivreda i ribarstvo/kulen-EU.jpg

Hrvatska izvozi poljoprivredne i prehrambene proizvode u 144 zemlje, a u strukturi ukupne poljoprivredno-prehrambene razmjene najznačajnije tržište vanjskotrgovinske razmjene predstavljaju zemlje EU od 61 posto u izvozu. U vanjskotrgovinskoj razmjeni, kad je riječ o poljoprivredno-prehrambenim proizvodima, u izvozu su najzastupljeniji čokolada, šećer i ribe.

Hrvatska izvozi poljoprivredne i prehrambene proizvode u 144 zemlje, a u strukturi ukupne poljoprivredno-prehrambene razmjene najznačajnije tržište vanjskotrgovinske razmjene predstavljaju zemlje Europske unije od 61 posto u izvozu te 86 posto u uvozu. U vanjskotrgovinskoj razmjeni, kad je riječ o poljoprivredno-prehrambenim proizvodima, najzastupljeniji su čokolada, šećer i ribe te u uvozu svinjsko meso, pripravci koji se koriste u prehrani životinja i kruh.

Njemačka je jedna od najznačajnijih zemalja u vanjskotrgovinskoj razmijeni te se kontinuirano nalazi na prvome mjestu u uvozu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Hrvatsku. Tako je samo u 2018. godini u Njemačku izvezeno poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 158 milijuna eura, dok je vrijednost istih uvezenih iz Njemačke 462 milijuna eura. Njemačka je na četvrtome mjestu u ukupnoj vrijednosti izvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda te na prvome mjestu s udjelom od 15 posto u ukupnoj vrijednosti uvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.

Tržište od 80 milijuna stanovnika itekako je važno za hrvatske proizvođače, i to ne samo velike nego i male, te su mnogi od njih iskoristili mogućnost i predstavili svoje proizvode na Zelenom tjednu u Berlinu. Uz bok jakoj konkurenciji odvažili su stati i manji hrvatski proizvođači. Tako se županjska tvrtka Snašina kujna, koja se bavi proizvodnjom i prodajom hrvatskih pekmeza i proizvoda od tjestenine, predstavila svojim tradicijskim proizvodima.

''Mali smo, ali zato nudimo tradiciju. Ja sam zaljubljenica u tradiciju, što se vidi i iz imena Snašina kujna, a Nijemci tradiciju poštuju. Poštuju prije svega domaći proizvod, a možda je to dijelom i zbog veće kupovne moći'', rekla je Kata Ilišćević, vlasnica Snašine kujne, koja je na sajmu prvi put, no njezin pekmez i ajvar oduševili su posjetitelje već prvog vikenda. "Ako se otvore ijedna vrata na vanjsko tržište, bit ću zadovoljna. Kad ne radiš velike planove, oni dođu'', istaknula je Kata Ilišević.

Velike planove imaju iz Paške Sirane, tvrtke koja je među prvima iskoristila sredstva EU fondova za osmišljavanje novog programa. Njihov proizvod je odnedavno 24. proizvod 0zaštićen oznakom izvornosti, a na ovom su sajmu prvi put. ''Procijenili smo da je ovo jedinstvena prilika za promociju. Oko 10 posto proizvodnje već izvozimo, što u susjedne zemlje, što u Švedsku, SAD i Singapur, no težimo svakako i novim izvoznim kanalima. Interes su na ovom sajmu iskazali, primjerice, Irci. Ako do suradnje dođe, to bi nam bilo zanimljivo tržište s obzirom na to koliko je Hrvata u Irskoj'', rekla je Martina Pernar Škunca iz Paške sirane.

Oznaku zaštite podrijetla nosi i slavonski kulen koji proizvodi OPG Ferbežar. Koriste najkvalitetnije sirovine od mesa crnih slavonskih svinja uzgojenih u prirodnim i ekološkim uvjetima. U proizvodnji koriste i ekološke začine proizvedene na obiteljskim gospodarstvima diljem Slavonije. ''Imamo kvalitetan proizvod, a Nijemci jako cijene dobro jela. Kila svinjskog mesa kod njih stoji i do sto eura, a nije ju jednostavno nabaviti. Mi možemo ponuditi bolju cijenu, a imamo i dovoljne količine. Zbog toga sam došao na ovo tržite jer sam procijenio da ima prostora za nas", rekao je Vlado Ferbežar koji svoje proizvode izvozi u Švedsku, Austriju, Njemačku i Škotsku, a nada se da će mu ovaj sajam otvoriti nove mogućnosti.

Uz domaće delicije, posjetitelji stoje u redu i kako bi kušali tradicionalna hrvatska pića. Jedno od njih jest i Badelov pelinkovac. ''Antique pelinkovac apsolutna je zvijezda ovog sajma. Naravno, traži se i kruškovac, šljivovica i vina. Na Zelenom tjednu više smo od 20 godina jer je to idealna prilika za promociju. Imamo priliku kušaču ispričati i priču koja stoji iza brenda'', rekla je direktorica izvoza Badela 1862 Ivana Barišić, koja je istaknula da o tome najbolje govore brojke jer im izvoz u Njemačku raste iz godine u godinu.

(Privredni vjesnik)

Vijesti iz medija | Sajmovi | Hrvatski izvoz