Tko su lokomotive hrvatskog izvoza?

Vodećih deset izvozno orijentiranih kompanija prošle je godine na inozemnim tržištima uprihodilo 20 milijardi kuna, 7,3 posto više nego 2013. godine. Na vrhu je i dalje Ina sa 7,7 milijardi kuna izvoza, a novi su igrači u prvih 10 Valamar Riviera i Petrol.
 

Rast izvoza postao je jedna od svijetlih točaka hrvatskog gospodarstva, što je uočljivo i na deviznim rezultatima najvećih izvoznika. Vodećih deset izvozno orijentiranih kompanija prošle je godine na inozemnim tržištima uprihodilo 20 milijardi kuna, 7,3 posto više nego 2013. godine. Na vrhu je i dalje Ina sa 7,7 milijardi kuna izvoza, a novi su igrači u prvih 10 Valamar Riviera i Petrol.

Najznačajniji hrvatski izvozni proizvodi i dalje su plin i nafta, ali iz godine i godinu prodaja ovih energenata na inozemnim tržištima pada. U odnosu na 2013., u prošloj godini Inin izvoz smanjen je za 7,66 posto, a u usporedbi sa 2012. manji je za 16,6 posto.

Među prvih pet izvoznika, čiji se poredak nije mijenjao u odnosu na lanjsku listu, briljirali su Pliva i Boxmark Leather s rastom izvoza većim od 30 posto. Pliva Hrvatska, koja se od 2008. nalazi u sastavu izraelske grupe Teva, u inozemstvo plasira više od 80 posto proizvodnje, a najveća su joj izvozna tržišta SAD i Rusija. Plivini izvozni rezultati u potpunosti su opravdali obećanja o rastu izvoza dana nakon otvaranja novih pogona za proizvodnju lijekova u Zagrebu krajem 2013. godine.

Treći najveći izvoznik, s više od 2,5 milijarde kuna inozemnih prihoda, austrijska je tvrtka Boxmark Lether, najveći hrvatski proizvođač automobilske opreme. Tvornica smještena u varaždinskoj slobodnoj zoni proizvodi kožne navlake za sjedala za osobna vozila te tapecirane dijelove za interijer. Godinama bilježe kontinuiran rast prodaje, a gotovo cjelokupnu proizvodnju plasiraju vodećim svjetskim proizvođačima automobila.

Visoku četvrtu poziciju i dalje drži Petrokemija, unatoč padu izvoza od 4,4 posto. Kutinski proizvođač gnojiva u većinskom državnom vlasništvu već nekoliko godina nalazi se u krizi. Uz financijske injekcije, Vlada provodi restrukturiranje i pokušava pronaći strateškog investitora koji bi održao vrijednu izvoznu proizvodnju.

Grupu odlikaša s više od milijardu kuna izvoza zaključuje nacionalni zračni prijevoznik Croatia Airlines (CA). Blag pad izvoza CA danak je teškim uvjetima restrukturiranja koji podrazumijevaju i smanjenje zrakoplovne flote.

Snažan iskorak zabilježila je tvrtka Končar energetski transformatori u većinskom vlasništvu Siemensa, koja je skočila s desetog na šesto mjesto hrvatskih izvoznika. Kompanija proizvodi sve vrste transformatora velikih snaga, a na svjetsko tržište plasirala je proizvoda vrijednih 991 milijun kuna.

Nakon objedinjavanja svih kapaciteta pod tvrtkom Valamar Riviera, na listu vodećih izvoznika probila se i najveća hrvatska turistička grupacija. Na silaznoj putanji našao se Ericsson Nikola Tesla, čiji su izvozni rezultati potonuli za sedam posto pod utjecajem slabije prodaje na tržištima Zajednice Neovisnih Država i Jugoistočne Europe.

Za jedno mjesto spustila se Podravka, koja je prošle godine ostvarila malen izvozni pomak od jedan posto. Listu zaključuje slovenski Petrol, koji posljednjih nekoliko godina bilježi veliku ekspanziju u Hrvatskoj. U prošloj godini Petrol je gotovo udvostručio izvoz naftnih derivata i plina na tržišta regije.

S liste deset najvećih izvoznika ispali su šibenski TLM-TVP i ENI Croatia, hrvatska podružnica talijanskog energetskog diva.


(FINA/tportal)
 

Pisane vijesti | Statistički podaci | Hrvatski izvoz