S pozajmljenih 26.000 kuna pokrenuta globalno uspješna tvrtka Profico

Slika /slike 1/Grafovi/shutterstock_173658530.jpg

Oko 5,5 milijuna kuna prihoda ostvareno je u 2016., posluju s milijunskom dobiti i imaju oko 30 djelatnika.

U Hrvatskoj mnogi sanjare da će moći sasvim lijepo živjeti od izrade web-stranica, aplikacija za ‘pametne’ telefone ili aplikacija za društvene mreže. Čini im se to kao jednostavan posao koji je praktično moguće raditi od kuće, nuditi prijateljima i znancima jer, eto, danas svatko ima neki posao koji pokušava razviti, a onda im je i nužna informatička podrška, zar ne?

No mnogo je onih koji takvu ideju nikad ne razrade kako treba i okušaju se poduzetnički, a kamoli još i uspiju. Izrada web-stranica, a kamoli aplikacija za društvene mreže i ‘pametne’ telefone, nije nikad bila dječja igra, premda se to moglo činiti na samom početku.

Ali tad potražnja nije bila razvijena kao danas kad više ne možeš prodati takvo svoje rudimentarno znanje tek tako. To najbolje znaju Mateo Perak i Ante Matijaca, suosnivači tvrtke Profico.
 
S pozajmljenih 26.000 kuna pokrenut je Profico s prva dva djelatnika. Oko 5,5 milijuna kuna prihoda ostvareno je u 2016., poslujemo s milijunskom dobiti i imamo oko 30 djelatnika te očekujemo snažan rast navedenih parametara i u 2017. – rekao nam je Mateo Perak.

Zapravo, Perak i Matijaca i krenuli su, kako se običava reći, iz garaže. Mateo Perak je kao suosnivač važne regionalne konferencije za tehnološke startupe SHIFT imao priliku vidjeti iz prve ruke što se događa u svijetu i kako se svjetski trendovi prelamaju u Hrvatskoj, dok je Ante Matijaca gradio tim koji je danas prepoznat i globalno.

Tako su i odlučili zajedno hrabrije nuditi svoje usluge. Vole se opisati kao digitalna agencija za dizajn i razvoj mobilnih i web-aplikacija, orijentirana na usluge razvoja softverskih rješenja inspiriranih budućnošću. Osim toga, razvijaju i proizvode koji su trenutačno vezani uz problematiku pametnih gradova.

Jedan takav proizvod je sustav koji upravo uvodimo u Splitu, koji omogućava traženje slobodnih parkirališnih mjesta u gradu, plaćanje parkiranja kreditnom karticom iz aplikacije prema uzoru na Uberovu uslugu te rješavanje problema efikasnosti upravljanja parkiralištem pod naplatom – ustvrdio je Matijaca.
 
Premda je iz Splita možda malo teže izaći na tržište nego iz Zagreba, popis njihovih klijenata danas je impresivan. Uz mnoge strane startupove sudjelovali su i u prvim mobilnim koracima splitskog startupa Codeanywhere, koji developerima omogućava rad s bilo koje konzole, pomogli su Allianzu izraditi aplikaciju za prodajnu mrežu, izradili su aplikaciju za izvještavanje s terena u kriznim situacijama International Medical Corpsu, sudjelovali su s Ericssonom na projektima kojima se služe najveći svjetski telekomi, surađivali su na mobilnoj platformi OTTP sustava tvrtke MoreScreens, razvili su inovativne proizvode za tvrtke u vlasništvu Norveškog telekoma te svojim uslugama pomogli razvikanim startupovima poput Keezela.

Posluju i s domaćim i stranim partnerima iako ciljaju strane.

Dugoročno želimo razvijati uslužnu djelatnost na stranim tržištima s visokom platežnom moći, a to su za nas Zapadna Europa, SAD te UAE. Rješavanjem stvarnih problema u raznim tržišnim vertikalama otvaraju nam se niše u kojima nalazimo svoju priliku za vlastite proizvode i intelektualno vlasništvo. Također, svoju priliku vidimo u trenutačnim globalnim tehnološkim kretanjima koja generiraju potpuno nove tehnološke izazove, kao što je nova svemirska utrka, koju ovaj put vodi privatni sektor, a ne više tromi javni sektor. Takva utrka generira golem broj tehnoloških izazova koje trebaju riješiti male agilne tvrtke diljem svijeta, stoga tvrtku pravodobno tehnološki pripremamo upravo za to, rekao je Perak.
 
Dvojica splitskih tehnoloških poduzetnika zasad su fokusirana na usluge, odnosno razvoj softvera. Više od 90 posto prihoda stiže im od usluga, a ostatak od, kako sami vole reći, manjih proizvodnih eksperimenata.

Model im je da najveći dio razvoja softvera te buduće proizvodnje financiraju vlastitim sredstvima koja će akumulirati prihodom od usluga, a ostatak kreditnim linijama ovisno o karakteru proizvoda i monetizacijskom modelu proizvoda.

Što ih razlikuje od drugih sličnih poduzetnika? Sami su istaknuli agilnost u pristupu, brzinu kretanja kroz tehnološko tržište te stavljanje potreba klijenata na prvo mjesto. No uz to je važno što i nisu vezani uz određena tehnološka rješenja.
 
Ne vezujemo se uz tehnologiju prema religijskim načelima, već nastojimo biti svojevrsni ‘tehnološki agnostici’, uvijek spremni odabrati najbolji alat za obavljanje određenog posla. Nemojte shvatiti pogrešno, imamo tehnologije u koje smo zaljubljeni i podržavamo visoku specijalizaciju unutar određene tehnologije, ali svjesni smo da je promjena previše brza da bismo se čvrsto vezali za tehnologiju koja za pet godina više neće biti adekvatna za rješavanje problema u kontekstu tadašnjih zahtjeva, rekao je Matijaca.

Dosta troše na privlačenje talenata.

Intenzivno ulažemo u marketing za tvrtku naše veličine, posebno u digitalni. No većina naših marketinških napora ipak je trenutačno orijentirana prema bazenu talenata koje želimo provući da rade u našoj tvrtki. – zadovoljno je zaključio Perak.

Razlog za pojačana ulaganja u privlačenje talenata jesu teškoće s kvalitetnim kadrom kakve IT sektor danas ima, ne samo u Splitu. U Proficu uspijevaju učiniti postojeće zaposlenike zadovoljnima i privući nove, pa napominju da su većinu sredstava iz zadržane dobiti društva usmjeravali upravo u poboljšanje radnih uvjeta.

Je li im se isplatilo?
 
Isplatilo se. Tu nije bitna samo plaća, već svi aspekti organizacije, fleksibilnost u radnom vremenu i udobnost u radnoj okolini. Ako želite dobre djelatnike, morate biti dobar poslodavac. Tu i dalje vidimo prostora za vlastito poboljšanje i bit ćemo ustrajni – istaknuo je Matijaca.

Da im je razmišljanje ispravno te da su na dobrom putu, potvrdile su i ponude za prodaju tvrtke koje su uspjeli dobiti u ovih prvih pet godina. Uglavnom su ih odbacivali jer su i dalje u fazi razvoja te smatraju da je ‘plafon’ rasta još dovoljno daleko. Intrigirale su ih ponude koje su bile sličnije strateškom partnerstvu, no ipak su ih sve odbacili. Ovim se poslom namjeravaju baviti još dugo.
 
Razvoj poslovanja i pristup tržištu dosta nam dobro idu, a uza sve što radimo jako se dobro zabavljamo. Meni i mome partneru Anti Matijaci Profico je mnogo više od stroja za isplatu plaće. Poduzetništvo nam je životni stil i osjećamo da možemo napraviti još više – rekao je Perak.

Lijepo je to čuti u zemlji u kojoj je poduzetnički duh trom te se, kad se i pojavi, uglavnom svodi na preprodaju, odnosno premještanje kutija s točke A na točku B. K tome, kad se pojavi u Splitu ili bilo kojem drugom dijelu Hrvatske, a ne u Zagrebu, još je ljepše.

(Lider)
 

Vijesti iz medija | Strana tržišta | Uspješne priče