Poslovanje na afričkom tržištu: Tko na vrijeme zauzme dobre pozicije bit će u velikoj prednosti

Slika /slike 1/Gospodarstvo/shutterstock_110479439_cr.jpg

Infobipu je cilj predstaviti afričkom tržištu svoja tehnološka rješenja, a klijente imaju u svim afričkim zemljama. S obzirom na to da je Afrika vrlo potentna i bogata prirodnim resursima, ali i nedovoljno razvijena u sektoru poljoprivrede, zagrebačka tvrtka Ecovit tamo vidi značajan poslovni potencijal.

Iako su očekivanja o rastu BDP-a afričkih zemalja početkom prošle godine bila veća, izvješće Afričke razvojne banke pokazalo je da je BDP afričkih zemalja porastao 3,4 posto u odnosu na godinu ranije. Unatoč blagom usporavanju rasta gospodarstava najstarijeg kontinenta, ali i stranih investicija koje su se gotovo prepolovile u 2022. u odnosu na godinu ranije (44 milijardi dolara s rekordnih 80 milijardi dolara 2021., prema UNCTAD-u), afričke se zemlje, ponajprije Južnoafrička Republika i Nigerija, posljednjih godina polako probijaju među zemljama u razvoju. Rezultat je to, naime, poboljšane poslovne klime, ali i sve bolji pristup internetu i tehnologiji.

U afričkom se gospodarskom usponu, zbog obilja minerala potrebnih za visokotehnološke proizvode (aluminij, kobalt, bakar, litij i mangan) te mladog, brzorastućeg i digitalno sve pismenijeg stanovništva, posebno ističe uloga IT sektora. Čak 633 tehnološka startupa s najstarijeg kontinenta privukla su 3,3 milijarde dolara investicija u 2022. godini, što predstavlja rast od 1694 posto u odnosu na 2015. godinu. Osamdeset posto tih investicija, odnosno 2,7 milijarde dolara, otišlo je u Južnoafričku Republiku, Nigeriju, Keniju i Egipat. Gotovo polovicu su investicija prikupili fintech startupovi, zatim slijede oni koji razvijaju tehnološka rješenja u sektoru e-commercea i maloprodaje te zdravstva.

Upravo je Afrika bila jedno od prvih većih tržišta na koje je hrvatski jednorog Infobip iskoračio sa svojom tehnologijom za slanje SMS poruka još prije deset godina. U zadnje se tri godine, otkako je Infobip akvizirao Shift konferenciju i oformio odjel za developersko iskustvo, tamošnjim tvrtkama, startupovima, poduzetnicima i developerima nastoje približiti organiziranjem meetupova. Osim umrežavanja, Infobipu je cilj predstaviti afričkom tržištu svoja tehnološka rješenja, objašnjava to Marijan Čipčić, tech community manager u Infobipu.

Na pitanje zašto baš Afrika, Čipčić odgovara da to tržište znakovito raste, ima oko milijardu i 200 milijuna stanovnika, prema predviđanjima do 2050. godine taj će se broj udvostručiti, rastu investicije u startupove te na kontinentu već postoje tvrtke-jednorozi. Na temelju izvješća ‘Africa Developer Ecosystem 2021‘ Googlea i Accenturea, u Africi je 2021. bilo 716 tisuća programera.

Ukupno je do sada Infobip organizirao 14 sastanaka u osam afričkih zemalja i gradova - Lagos (Nigerija), Accra (Ghana), Abidjan (Obala Bjelokosti), Nairobi (Kenija), Kampala (Uganda), Kigali (Ruanda), Casablanca (Maroko) i Cairo (Egipat).

U navedenim državama, izuzevši Ugandu i Ruandu, Infobip ima otvorene i fizičke urede, kao i u gradovima Kinshasi (Demokratska Republika Kongo), Dakaru (Senegal), Johannesburgu (Južna Afrika), Dar es Salamu (Tanzanija) i Lusaki (Zambija). Budući da su prilično rano došli na to tržište, klijente imaju u svim afričkim zemljama. Najčešće su to banke i fintech kompanije.

Iako danas živi i vodi tvrtku Oradian iz Hrvatske, koju je osnovao 2012. zajedno s partnerima iz Nigerije, Njemačke i SAD-a, Antonio Šeparović, suosnivač i izvršni direktor fintech tvrtke Oradioan je djetinjstvo proveo u JAR-u, uz roditelje rodom s Korčule. Baš zato što razumije njihove probleme i potrebe, Afrika mu je (uz Jugoistočnu Aziju) najvažnije tržište. Danas u JAR odlazi samo tijekom praznika, a na poslovnim putovanjima na svojim tržištima svaki mjesec provede jedan do dva tjedna.

Da je u Africi budućnost te da je ona dugoročno gledano najbolje tržište nedavno je za Lider izjavio Stjepan Šmit, vlasnik tvrtke Šmit Electronic i brenda White Shark za distribuciju gaming opreme. - Tržište Afrike uglavnom je nerazvijeno, nizak je standard građana i mala kupovna moć, a to će se s vremenom morati promijeniti i u pojedinim zemljama se već vide neke naznake tih procesa. Tko na vrijeme zauzme dobre pozicije bit će u velikoj prednosti. Kao što je sada jako teško ući na tržište Njemačke, Francuske, Italije, Španjolske pa i Poljske, jer su karte podijeljene davnih dana, tako je sada prilika ući što prije na tržište Afrike jer prostora još dosta ima, a ako računamo da njima razvoj tržišta i dizanje kupovne moći slijedi u narednim desetljećima - mišljenja je Šmit.

S obzirom na to da je Afrika vrlo potentna i bogata prirodnim resursima, ali i nedovoljno razvijena u sektoru poljoprivrede, zagrebačka tvrtka Ecovit koja proizvodi ekološke poboljšivače tla tamo također vidi značajan poslovni potencijal.

- Ecovit 1989 vidi svoj veliki i konkretan potencijal za poslovnu suradnju radi raznolikosti poljoprivrednih kultura, koje dominiraju na afričkom tlu, te veličine tržišta, kako Južnoafričke Republike, tako i susjednih afričkih zemalja. S obzirom na komparativne prednosti našeg ključnog proizvoda Agrovita, kao orgasnkog poboljšivača tla i biostimulansa za pospješivanje rasta biljaka, vidimo svoju šansu u sustavnom i trajnom podizanju kvalitete i kvantitete uzgoja vinove loze, maslina, voćaka do hortikulture te u omogućavanju da što više domicilnog stanovništva, posebice u područjima gdje vlada nestašica hrane, proizvodi poljoprivredne proizvode sa značajno višim prinosima samo za sebe, i to na organski način - objašnjava vlasnik tvrtke Goran Štimac.

(Lider)
 

Vijesti iz medija | Strana tržišta | Hrvatski izvoz