- Objavljeno: 02.07.2025.
Kako hrvatski izvoznici od gorkog limuna prave slatku limunadu?
Izvoznici jesu šampioni gospodarstva te najvitalniji, najkvalitetniji i najpotentniji dio gospodarstva i za njih financijska podrška postoji, ali pod uvjetom da znaju što žele i kako to tražiti. Netko tko posluje na međunarodnom tržištu već je prošao rigoroznu selekciju i sa sobom nosi određene kvalitete i reputaciju.
Izvoznici su najvitalniji, najkvalitetniji i najpotentniji dio gospodarstva i za njih financijska podrška postoji, ali pod uvjetom da znaju što žele i kako to tražiti, složili su se na 12. Liderovoj konferenciji 'Pametni znaju čemu služi izvoz' panelisti iz HBOR-a, HKO-a i HAMAG-BICRO-a.- Izvoznici su klijenti visoke kvalitete. Netko tko posluje na međunarodnom tržištu već je prošao rigoroznu selekciju i sa sobom nosi određene kvalitete i reputaciju - rekao je Alan Herjavec, član Uprave HBOR-a. Objašnjavajući koliko su izvoznici značajni za domaće gospodarstvo, Herjavec je dodao da HBOR izvoznicima nudi podršku u gotovo svakom koraku izvoznog procesa: od obrtnih sredstava za pripremu izvoza, preko kredita kupcima ili njihovim bankama, pa sve do investicijskih kredita uz mogućnost subvencije kamatnih stopa, a dostupna su i rješenja za financiranje akvizicija stranih poduzeća, kao i osiguranje od nenaplativih potraživanja. Samo prošle godine HBOR je, kaže, ostvario 500 milijuna eura kreditne aktivnosti vezane za izvoz, a prvih pet mjeseci ove godine već je dostiglo istu brojku.
U segmentu osiguranja izvoznih potraživanja, važnu ulogu ima Hrvatsko kreditno osiguranje (HKO), koje je prošle godine pokrilo više od 1,5 milijardi eura prometa. Pritom je 50 posto osiguranja bilo vezano uz izvoz, a najčešći partneri su iz Italije, Njemačke, Austrije i Francuske. No, kako upozorava Zvonimir Samodol, predsjednik Uprave HKO-a, i tu vrijedi pravilo - tko se na vrijeme ne zaštiti, može imati ozbiljan problem.
Inače, HKO je trenutno jedina specijalizirana institucija za osiguranje potraživanja u Hrvatskoj, a pokrivaju cijeli spektar od mikropoduzetnika do multinacionalnih kompanija. U portfelju imaju i tvrtke koje osiguravaju više od 100 milijuna eura godišnje, a vrijeme od prvog kontakta do zaključenja police traje u prosjeku šest mjeseci.
Naravno, snažnu ulogu u podršci izvoznicima ima i HAMAG-BICRO, koji je kroz različite programe internacionalizacije dosad usmjerio više od 40 milijuna eura, a plasirani zajmovi i jamstva u posljednjih deset godina pokrenuli su više od 10 milijardi eura ulaganja. Kroz pojedinačna i portfeljna jamstva, ulaganja u hale, strojeve i opremu, izvoznicima se omogućuje lakši pristup financiranju.
- Izvoznici su šampioni hrvatskog gospodarstva. Usporedio bih ih s hrvatskom nogometnom reprezentacijom - ako uspijete pobijediti ozbiljne svjetske momčadi, onda ste ozbiljan igrač - tvrdi Želimir Kramarić, član Uprave HAMAG-BICRO-a koji je podsjetio da je u ovom trenutku otvoren i javni poziv za nastupe na međunarodnim tržištima vrijedan 25 milijuna eura, a u pripremi su i novi programi s jamstvima do 10 milijuna eura. Poruka s panela je jasna - novca ima, instrumenata ima, ali izvoznici moraju znati prepoznati kada i kako ih aktivirati.
- Strategija nam je da kvaliteta ostaje naš glavni kriterij neovisno o cijeni. Mi s 40 tisuća tona sigurno nećemo osvojiti svijet, niti nam je to intencija - nama je kvaliteta bitna i da budemo dobri za naše dioničare. Mi izvozimo u više od 30 zemalja svijeta, naravno da je primarni fokus naša regija, zatim EU, pa Bliski istok, a tek onda prekooceanske zemlje. To ne znači da nam nisu važne. Nama je Amerika uvijek zanimljivo tržište, deset posto su trenutno carine i ne možemo znati kolike će biti sutra, ali svakako planiramo nastaviti jačati izvozne aktivnosti i tamo - rekao je Tomislav Bagić, predsjednik Uprave Kraša.
Ivana Barišić, direktorica izvoza Badela 1862, navela je kako je ta kompanija lider u regiji kada je riječ o jakim alkoholnim pićima, a zadnja akvizicija dodatno je ojačala tu poziciju. Njihov izvoz pokriva 30 zemalja svijeta, a zanimljive prilike pojavile su se i zahvaljujući političkim okolnostima.
U Badelu se trenutno godišnje proizvede oko 18,5 milijuna litara alkoholnih pića, a kapacitet im je više nego dvostruko veći, odnosno iznosi čak 40 milijuna litara. Najveći fokus trenutno stavljaju na jaka alkoholna pića, ali ipak ističu potrebu za većom institucionalnom podrškom pri izlascima na međunarodne sajmove, koji su ključni za rast izvoza, ali i znatno financijsko opterećenje.
Boris Popović, osnivač i predsjednik Uprave Alarm Automatike, podijelio je svoju priču o rastu tvrtke koja danas izvozi u više od 20 zemalja, ponajviše u istočnu Europu. Iako se danas pitaju bi li možda bilo bolje da su krenuli zapadno, smatraju da imaju znanje koje ih čini konkurentnima u zemljama u razvoju. Svake godine je cilj za tvrtku isti, a to je dvoznamenkasti rast. Ove godine su, kazao je Popović, te brojke mogle biti i bolje, ali sporiji rast prepisuje slabijem zapošljavanju prošle godine i upravo to je za njih najveći izazov, a ne dobavljači.
(Lider)