Market Access Day: Korištenje praktičnih alata Europske komisije za ulazak na treća tržišta

​Europska unija je sklopila više od 40 trgovinskih sporazuma s osamdesetak zemalja i važan faktor u procesu internacionalizacije je kako iskoristiti njihove pogodnosti. Strategija za pristup tržištu dio je nastojanja EU-a da stvori najbolje moguće uvjete za izvoz diljem svijeta za europska poduzeća i osigura provedbu međunarodnih trgovinskih pravila.

Kako lakše doći do informacija o izvozu na treća tržišta važna je tema za hrvatske tvrtke, pogotovo jer gotovo 70 posto robne razmjene s inozemstvom hrvatska poduzeća realiziraju sa partnerima unutar Europske unije, rečeno je na seminaru "Market Access Day- Croatia" , koji je održan u Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja je zajedno s Ministarstvom vanjskih i europskih poslova uz potporu Europske komisije i organizirala događanje.

Polaznici seminara imali su priliku saznati kako korištenjem praktičnih alata Europske komisije i trgovinskih ugovora koji su na snazi između EU i trećih zemalja ostvariti izvoz i van zajedničkog tržišta, jer su tržišta trećih zemalja bitan prostor ne samo za jačanje izvoznih aktivnosti, već i kao koristan bazen sirovina i roba važnih za proizvodnju.

"Znamo da bez izvoza nema rasta stoga trebamo zajednički poticati hrvatske tvrtke na izvozne aktivnosti, a to činimo i ovim praktičnim seminarom u okviru kojeg će se dati uvid u bolji pristup informacijama i mogućnostima poslovanja s nekim od tržišta van Europske Unije", rekla je savjetnica predsjednika HGK-a za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj, koja je istaknula kako je robna razmjena Hrvatske sa svijetom u stalnom je porastu te je u prošloj godini je iznosila 65,6 milijardi eura, što je rast od 38 posto. Roba koja se izvozi iz Europske unije prema tržištima trećih zemalja podliježe carinskim mjerama i određenim trgovinskim procedurama koje su bitna stavka pri kalkulaciji odabira tržišta na koja poduzeće želi širit poslovanje.

"Niz je alata koji su tvrtkama na raspolaganju, a isto važno je pitanje jesu li te mogućnosti poznate, prije svega malim i srednjim tvrtkama koje čine 90 posto hrvatskog gospodarstva, te bi i one trebale pronaći svoje mjesto na tim trećim tržištima. Naime, samo 11 posto ukupne trgovine koje ostvaruju tvrtke iz zemalja EU je s tržišta trećih zemlja", istaknula je Irena Alajbeg, v.d. ravnateljica Uprave za gospodarske poslove i razvojnu suradnju Ministarstva vanjskih i europskih poslova.

Europska unija je sklopila više od 40 trgovinskih sporazuma s osamdesetak zemalja i važan faktor u procesu internacionalizacije je kako iskoristiti njihove pogodnosti. Strategija za pristup tržištu dio je nastojanja EU-a da stvori najbolje moguće uvjete za izvoz diljem svijeta za europska poduzeća i osigura provedbu međunarodnih trgovinskih pravila.

"Trgovinskom politikom EU-a nastoje se ukloniti trgovinske prepreke za europska poduzeća na stranim tržištima. Važno je znati kako je pristup pojedinim tržištima iznimno kompliciran. Stoga je važna razmjena informacija. Odlučno i koordinirano djelovanje prema trećim zemljama pomaže europskim poduzećima da održe rast i diversificiraju izvozna tržišta", istaknuo je Denis Redonnet, zamjenik glavnog direktora i glavni službenik za provedbu trgovinskih pravila EK , ističući važnost korištenja praktičnih alata Europske komisije a jedan od njih svakako je i portal Access2Markets i jedinstvena ulazna točka.

Službenik za projekte Europske komisije Saul Goulding pojasnio je na koji način i hrvatske tvrtke mogu pristupiti besplatnoj platformi za poduzeća Access2Market, a posebno o jedinstvenoj ulaznoj točki, prvoj instanci za poduzeća EU-a koja žele prijaviti trgovinske prepreke ili neusklađenost trećih zemalja s pravilima o održivosti.

Na seminaru su predstavljeni i potencijale suradnje koje pružaju sporazumi o slobodnoj trgovini EU-a u regijama južne i istočne Azije te južnog Mediterana. Na panel raspravi na kojoj su sudjelovali predstavnici hrvatskih tvrtki Davor Baković, predsjednik Hrvatskih izvoznika i direktor Končar – Mjerni transformatori, zatim Boris Pogačnik, član upravnog odbora Infobipa te Vedran Kelek, izvršni direktor regije Istočna Europa Podravke predstavili svoja bogata iskustva poslovanja na trećim tržištima.

Istaknuto je kako Hrvatske tvrtke koriste mogućnosti koje se otvaraju na izvaneuropskim tržištima te se uspješno prilagođavaju novim okolnostima poslovanja na globalnom tržištu. Član nadzornog odbora DIV Grupe Darko Pappo, predstavio je važnost instrumenata trgovinske zaštite za industriju željeznih i čeličnih elemenata za pričvršćivanje u Hrvatskoj i EU-u.

DIV Grupa zajedno s europskim poduzetnicima u svojoj branši prednjačilu borbi protiv nelojalne konkurencije. Tako je prošle godine Europska komisija donijela odluku, antidamping mjerama EU-a kojima je uvedena zaštitna carina na uvoznu vijčanu robu iz Kine.

Jačanje internacionalizacije i priprema hrvatskih tvrtki za iskorak na međunarodno tržište u fokusu je aktivnosti Hrvatske gospodarske komore, koja svojim članicama pruža podršku u internacionalizaciji n poslovanja, uz partnersku suradnju i s ostalim hrvatskim institucijama angažiranim u ovom području.

Uz dobru suradnju s europskim komorama pojedinačno, kao i kroz Eurochambres, HGK ima sklopljen niz sporazuma o suradnji i sa komorama na trećim tržištima te i na taj način pomažu hrvatskim poduzetnicama.

(HGK)

Pisane vijesti | Strana tržišta | Hrvatski izvoz