Tvrtke u Hrvatskoj koje se bave izvozom zapošljavaju više od polovine zaposlenih u svim poduzećima, ostvaruju oko 65 posto ukupnih prihoda od prodaje i zaslužne su za čak 80 posto sredstava koja se u Hrvatskoj ulažu u istraživanje i razvoj. U Hrvatskoj se 15 posto poduzeća odlučuje na izvoz. Uz plin i naftu, najznačajniji hrvatski izvozni proizvodi su lijekovi, kožne navlake za automobilska sjedala, umjetna gnojiva, hrana, telekomunikacijska oprema i transformatori.
Biti izvoznik potvrda je izvrsnosti vašeg poslovanja jer ste svojim proizvodom ili uslugom često i bolji od konkurencije. Tvrtke u Hrvatskoj koje se bave izvozom zapošljavaju više od polovine zaposlenih u svim poduzećima, ostvaruju oko 65 posto ukupnih prihoda od prodaje i zaslužne su za čak 80 posto sredstava koja se u Hrvatskoj ulažu u istraživanje i razvoj.
No, i dalje je porazna činjenica da se u Hrvatskoj samo 15 posto poduzeća odlučuje na izvoz. Uz plin i naftu, najznačajniji hrvatski izvozni proizvodi su lijekovi, kožne navlake za automobilska sjedala, umjetna gnojiva, hrana, telekomunikacijska oprema i transformatori.
O važnosti izvoza najbolje govori analiza HNB-a, koja je obuhvatila izvozne tvrtke iz prerađivačkog sektora u razdoblju od 2002. do 2014., gdje se pokazalo da su dugotrajna recesija i spor oporavak hrvatskoga gospodarstva i izvoza kao takvog posljedica smanjenja izvoza velikih poduzeća, dok su mala i srednja istodobno povećala svoj izvoz i tako potaknula ukupni oporavak izvoza.
Na popisu izvoznih tvrtki vodeće su hrvatske farmaceutske kompanije. U Hrvatskoj je farmaceutska industrija jedan od najsnažnijih industrijskih sektora, a proizvodnja lijekova i ostalih farmaceutskih proizvoda raste iz godine u godine. Tri se tvrtke posebno ističu - Pliva, Jadran - Galenski laboratorij i Belupo. Hrvatska farmaceutska industrija davno je shvatila kako prisutnost na globalnom tržištu zahtijeva mnogo veću konkurentnost u odnosu na domaće tržište, a da disperzija prodaje na više tržišta omogućuje lakše savladavanje eventualnih poremećaja na pojedinom tržištu. Izvoz se u Hrvatskoj sve češće povezuje s internacionalizacijom poslovanja, koja podrazumijeva i uključivanje u globalne lance vrijednosti.
U ukupnom broju poduzeća u Hrvatskoj, mala i srednja poduzeća zastupljena su s više od 99 posto, u zaposlenosti 73 posto, utjecaj na ukupne prihode doseže im 60 posto, dok je pak doprinos malih i srednjih poduzeća u ukupnim izvoznim aktivnostima hrvatskoga gospodarstva tek 40 posto.
Tehnix je započeo svoje aktivnosti kao malo poduzeće, da bi u deset godina postao srednje poduzeće, a od početnih deset, danas izvoze više od 80 posto proizvoda u gotovo 30 zemalja svijeta na nekoliko kontinenata.
Infobip, jedna od vodećih IT kompanija u Hrvatskoj, započeo je kao mala startup tvrtka iz Vodnjana u Istri. Nakon deset godina iskustva u industriji, globalno zapošljava više od 2000 ljudi te putem 66 ureda posluje na šest kontinenata. Razlog su ovolikom uspjehu Infobipova komunikacijska platforma i usluge koje mogu doprijeti do gotovo sedam milijardi korisnika i stvari u više od 190 zemalja.
S idejom stvaranja alternativnih proizvoda, prije 25 godina, u svijet poslovnih voda krenula je tvrtka Altpro, poznata po svojoj inovativnosti. U svojih 25 godina ‘otrčali’ su puni krug počevši kao mali startup koji je djelovao u sklopu Tehnološkog parka, a onda se razvili u globalno prepoznatu tvrtku sa 150 zaposlenika koja svoje inovacije izvozi u 50-ak zemalja diljem svijeta.
U Hrvatskoj su se u posljednjih deset godina dogodili bitni pomaci u proizvodnji domaće tjestenine. Od prijašnjih 6500 tona Hrvatska je napravila znatan iskorak, pa danas proizvodi 22.000 tona, a izvoz joj se kreće oko 2300 tona. Tvrtka Naše klasje prepoznata je kao naš najveći proizvođač svježe tjestenine. Velik se dio njihovih proizvoda izvozi, i to na najzahtjevnija europska tržišta, a kako bi pojačali upravo komponentu izvoza, u Kupljenovu pored Zaprešića otvorili su novi proizvodni pogon. Tvrtka izvozi u deset zemalja, od Grčke do Njemačke, a uskoro će njihove tjestenine i na tržište Švedske.
Malim tvrtkama koje imaju zanimljive proizvode, ali nemaju infrastrukturu ili pak kapacitete da se koriste klasičnim načinima plasmana i ulaska na inotržišta, vrata cijelog svijeta otvara online prodaja. Primjer za to jest poslovanje tvrtke Miret iz Duge Rese, gdje su razvili istoimeni brend ekotenisica koje su gotovo u potpunosti biorazgradive.
(Privredni vjesnik)
Vijesti iz medija |
Strana tržišta |
Hrvatski izvoz