Na meti tvrtke koje izvoze na globalno tržište

Za razliku od globalnog trenda usporavanja aktivnosti preuzimanja i spajanja (M&A), u Hrvatskoj trenutačno vlada sasvim suprotan trend. Hrvatske su tvrtke financijski zdravije u odnosu na prije, primjerice pet godina, ulažu sve više u razvoj i svoje prilike traže na inozemnim tržištima. Samim time postale su poželjnije mete stranim investitorima, i to u svim kategorijama, od startupova do zrelih kompanija.

Za razliku od globalnog trenda usporavanja aktivnosti preuzimanja i spajanja (M&A), u Hrvatskoj trenutačno vlada sasvim suprotan trend. Hrvatske su tvrtke financijski zdravije u odnosu na prije, primjerice pet godina, ulažu sve više u razvoj i svoje prilike traže na inozemnim tržištima. Samim time postale su poželjnije mete stranim investitorima, i to u svim kategorijama, od startupova do zrelih kompanija.

DESET NAJVEĆIH PREUZIMANJA I SPAJANJA
Petrokemija - preuzeli Ina i PPD
Crodux plin - preuzeo slovenski Petrol
Studenac - preuzeo poljski Enterprise Investors
Mlinar - preuzeo investicijski fond Mid Europa
Nova TV - preuzeo KKR fond
Istarski supermarket - preuzeo poljski Enterprise Investors
HUP Zagreb - preuzeo Adris
Pan-pek - preuzeo poljski Enterprise Investors
Zagrebačke pekarne Klara - preuzeo Mlin i pekare
Pet Network International (Pet Centar) - preuzeo TRG Pluto

Proizvodne tvrtke ulaganjima u kapacitete postale su poželjni izvozni partneri pa i one same traže prilike za akvizicije jer se potražnja za njihovim proizvodima povećava. A upravo su takve domaće tvrtke postale hit na globalnom tržištu. Andrej Grubišić, izvršni partner u tvrtki Grubišić i partneri, kaže da su hrvatske tvrtke poželjne kompanijama čiji je interes prije pet, a kamoli deset godina, za hrvatski biznis bio nezamisliv.

Naši su klijenti kompanije iz Slovačke, Poljske i Češke s kojima radimo na akvizicijama u Hrvatskoj. Njima su u fokusu ponajprije proizvodne kompanije s godišnjim prihodima od 10 do 40 milijuna eura, znači ozbiljni mali i srednji biznisi, pogotovo ako imaju lokalnu proizvodnju, a globalno tržište. Znači naši izvoznici. Čim su se probile na globalno tržište, porastao im je i potencijal daljnjeg rasta, što stranim investitorima smanjuje percepciju rizika, komentira Grubišić.

Da su naše tvrtke danas atraktivnije smatra i konzultant Željko Perić, što je, kaže, posljedica povećanja robnog izvoza nakon ulaska Hrvatske u EU… Zanimljivo je da su najpoželjnije prilike stranim investitorima često one hrvatske tvrtke koje i same planiraju akvizicije. Sve više hrvatskih kompanija gleda koga bi preuzele. Veseli nas i sve veći interes hrvatskih kompanija za akvizicije u inozemstvu i to ne samo na tradicionalnim tržištima ex-YU, već u zemljama EU (npr. Valamar u Austriji, AD Plastik u Mađarskoj, Orbico u Poljskoj i Rumunjskoj…), dodaje Perić.

Petrokemija, koju su od države vlasnički preuzeli Ina i PPD najveća je pojedinačna akvizicija u posljednje vrijeme,  a najveći aktualni preuzimatelj je poljski Enterprise Investors, s tri velike akvizicije – Studenac, Istarski supermarketi i Pan-pek.

(Lider)

Vijesti iz medija | Događanja | Hrvatski izvoz