Svih deset primjera (KFK, Infobip, Ergomed, Mediasoft, Teh-Cut, CROZ, HSTEC, Klimaoprema, Inetec-institut za nuklearnu tehnologiju i Enikon Aerospace), karakteriziraju tri zajedničke momenta: uska specijalizacija, visoka tehnologija i orijentacija na izvoz.
Iako se u Hrvatskoj često sve čini lošim i beznadnim, ima priča koje to demantiraju.
Kada se izvuče zaključak iz svih deset primjera (KFK, Infobip, Ergomed, Mediasoft, Teh-Cut, CROZ, HSTEC, Klimaoprema, Inetec-institut za nuklearnu tehnologiju i Enikon Aerospace), svima su zajedničke tri stvari: uska specijalizacija, visoka tehnologija i orijentacija na izvoz. To je dobitna formula, koja je odavno poznata i u Hrvatskoj, ali malo je onih koji su zaista u praksi krenuli tim putem.
Spomenuti primjeri pokazuju da se to itekako isplati i da je svjetsko tržište otvoreno svima koji znaju i usude se na njega izaći. Ulaskom Hrvatske u EU, otvaranje tvrtki i poslovanje dodatno su olakšano na tom tržištu.
Osim uspješnosti, tim tvrtkama zajednička je i samozatajnost. U biti, kriterij odabira bio je da uspješno posluju, da su globalno konkurentne i da su relativno nepoznate široj javnosti.
Dobar izvor spoznaja o takvim tvrtkama bili su i petogodišnji trendovi koje časopis Lider u suradnji s Bisnodeom svake godine objavljuje u publikaciji 500 najboljih. Većina od tih deset samozatajnih tamo je u gotovo svim kategorijama, od novostvorene vrijednosti, rasta prihoda, dobiti, broja zaposlenih, produktivnosti do izvoza.
Najsamozatajniji među samozatajnima su Marko Rašić, vlasnik KFK-a, Duško Čorak, vlasnik Intecea, Miroslav Reljanović, vlasnik Ergomeda, i Marko Josip Andrijanić, član obitelji Andrijanić čija je austrijska zaklada vlasnik Enikon Aerospacea.
Ključ konkurentnosti za većinu je pronalazak prave niše, pravodoban izlazak na svjetsko tržište i kontinuirano ulaganje u nove tehnologije te istraživanje i razvoj. Proizvodni procesi u svim tim kompanijama automatizirani su i robotizirani te predstavljaju tehnološki vrh proizvodnje u Hrvatskoj.
Na taj način moguće je postići stvari koje se naizgled čine nemoguće ili barem neuobičajene. Na primjer, da se alu-staklene fasade brodskim kontejnerima izvoze iz Rugvice u New York. Upravo to uspjelo je KFK-u, koja je na zapadnim tržištima konkurentna ponajprije zbog toga što nudi kompletan paket – od vođenja projekata, projektnog ureda, dizajna, proizvodnje, ugradnje i konzaltinga. Rast je, kao i u ostalim primjerima, potaknut konstantnim ulaganjima u novu i sofisticiranu tehnologiju, vlastiti razvoj novih proizvoda te ulaganje u prodajnu mrežu širom svijeta.
Sasvim neočekivano zvuči i da u Hrvatskoj posluje tvrtka, Inetec, koja je u svjetskom vrhu u inspekciji, proizvodnji dijelova i robota za nuklearne elektrane budući da kod nas nema takvih elektrana. Od osnutka do danas Inetec karakterizira snažan fokus na istraživanje i razvoj novih proizvoda te sudjelovanje u međunarodnih projektima i suradnja s fakultetima i istraživačkim institutima. Iz Inetecove priče dobro je uočiti važnost pravodobnog ulaska u nove faze ekspanzije. Kod njega su to prvo bila ispitivanja nuklearki, a nakon što su u njemu uvidjeli da to nije dugoročno održivo krenuli su snažnije u istraživanje i razvoj te proizvodnju samostalnih instrumenata i robota. Sada su u novoj fazi ekspanzije, koja bi mogla pozicionirati Hrvatsku na kartu medicinske robotike.
Sličan je razvojni put imala i Klimaoprema, čiju je ekspanziju i osvajanje svjetskog tržišta omogućio ulazak u segment čistih, odnosno sterilnih prostora, koji su digli kompaniju i omogućili daljnja ulaganja. Klimaoprema je jedna od rijetkih tvrtki u Europi gdje je cjelokupni know-how u ovom sektoru rezultat vlastitog istraživanja i razvoja, a gotovo sve se proizvodi u vlastitim visokoautomatiziranim i robotiziranim pogonima u Samoboru i Novoj Gradiški.
Neočekivano je i da u zagrebačkom Jankomiru posluje globalni lider u bojenju i završnoj obradi unutrašnjosti aviona, Enikon Aerospace. Priča o toj kompaniji još je zanimljivija ako se uzme u obzir da je jedina sa sretnim završetkom od svih koje su potekle iz loše privatizacijske priče Enikon d.d.-a, a nevjerojatno zvuči da su Hrvati vlasnici multinacionalke koja je lider u svojoj niši i ima proizvodne pogone u Njemačkoj i SAD-u. I u njoj je recept za uspjeh specijalizacija, stalno ulaganje u nove tehnologije i pružanje kompletne usluge kupcima.
Za zadarske prilike, gdje je industrijska proizvodnja gotovo posve zamrla, još je neočekivanije da u gradu postoji visokotehnološka tvrtka koja se nalazi u svjetskom vrhu proizvodnje u području visokobrzinske tehnologije i robotske automatike. I u njezinu je slučaju pravovremeni ulazak u novi segment bio dobitan u smislu daljnjeg rasta i razvoja. U vrijeme krize proširila je poslovanje na industrijsku i robotsku automatizaciju te servis glavnih vretena obradnih strojeva i sustava, što ne samo da je amortiziralo negativne efekte recesije nego je omogućilo znatan rast prihoda. Velika ulaganja u tehnologiju, strojeve i opremu, a u novije vrijeme to podrazumijeva automatizaciju i robotizaciju, uvjet je bez kojeg nema uspjeha na globalnom tržištu. Pokazuje to Teh-Cut, koji se upravo nalazi u velikom razvojno-investicijskom ciklusu i planiranim ulaganjima kapitalizirat će dugogodišnja ulaganja te cijelu proizvodnju odjednom dići na mnogo višu tehnološku razinu u kontekstu industrije 4.0.
Jedna od nevjerojatnijih i u Hrvatskoj najnepoznatijih tvrtki je Ergomed i njezin osnivač i većinski vlasnik Miroslav Reljanović, čiji je poduzetnički put vrlo zanimljiv, ali on se ne želi javno eksponirati. Kompanija je izlistana na Londonskoj burzi, pa je stoga barem njezino poslovanje javno, i globalni je igrač u specijaliziranim uslugama za farmaceutsku industriju, a Reljanovića uz Hrvatsku veže i ulaganje u medicinski turizam.
Gledano sektorski, tri od deset kompanija su iz IT sektora, što ne čudi s obzirom na globalnu snagu te industrije. Među njima je najveći vodnjanski Infobip, koji, kao i Ergomed, ima sjedište u Londonu, ali velik dio razvoja i zaposlenih u Hrvatskoj. Infobip je toliko brzorastuća kompanija da je teško pratiti broj njezinih novih tržišta, prihoda i zaposlenih, a uspjeh duguje dobro i pravodobno prepoznatoj niši i iskoraku na globalno tržište bez zadrške i straha.
Mediasoft, jedan od vodećih globalnih proizvođača CRM softvera za farmaceutsku industriju, uspjeh duguje kombinaciji fleksibilnosti, cijene i inovativnosti proizvoda te personaliziranom pristupu klijentima. Sličan recept ima i CROZ, IT tvrtka koja je uspjela prepoznavati i kapitalizirati tehnološke ‘valove’ u pravom trenutku.
Gotovo sve te kompanije u Hrvatskoj muče isti problemi, a među najvećima je nedostatak stručne radne snage. Neke su nedostatke domaćeg tržišta već prevladale premještanjem sjedišta u inozemstvo, a druge zasad otvaraju samo podružnice, što i nije neobično za one koji žele razvijati prave globalne kompanije.
(Lider)
Vijesti iz medija |
Uspjesi izvoznika |
Hrvatski izvoz