U okviru poziva "Internacionalizacija poslovanja malih i srednjih poduzeća" potpisana su 23 ugovora, njihova vrijednost iznosi 14,5 milijuna kuna, a iznosi ugovora se kreću od sto tisuća do milijun kuna.
Dodijeljena sredstva predviđena su za olakšavanje i pojeftinjenje mogućnosti nastupa malih i srednjih poduzetnika na inozemnim tržištima, a namijenjena su aktivnostima poput pristupa i otvaranja tržišta, nastupa na sajmovima, promocije, kao i pripreme proizvoda, to jest njihovom certificiranju u cilju udovoljavanja standardima izvoza.
Dalić je navela da je tijekom 2017. s poduzetnicima sklopljeno ugovora u vrijednosti većoj od 2,2 milijarde kuna, a koji omogućuju provedbu različitih projekata vrijednosti veće od pet milijardi kuna.
Govoreći o važnosti europskih fondova, Dalić je istaknula da oni čine značajnu podršku izvoznim aktivnostima i to na nekoliko načina. Sama činjenica da se radi o bespovratnim sredstvima, znači da oni projekti i aktivnosti koji se financiraju iz ovih sredstava su jeftiniji, čime omogućuju smanjenje ukupnih troškova poduzetnika, a njihove proizvode i poslovne aktivnosti čine konkurentnijima, navela je.
Drugi, izravniji način predstavljaju europska sredstva koje se dodjeljuju za ostvarivanje nastupa na inozemnom tržištu, kao što je i većina danas dodijeljenih ugovora. Treća, pak, svrha europskih fondova, za koja Dalić vjeruje da snažno doprinose izvoznim aktivnostima, su ona sredstva iz kojih se financiraju inovacije i znanstveno istraživački rad, jer se na taj način povećava kvaliteta i brojnost proizvoda koji mogu služiti kao izvozni.
Dalić je predstavila rezultate ankete koju je provelo Ministarstvo, a koji pokazuju da 83 posto poduzetnika koji su se već prijavljivali na pozive za dodjelu sredstava smatra da su dosadašnji natječaji obuhvatili njihove potrebe, 79 posto kaže da bi se ponovo prijavilo na pozive, a 88 posto onih koji se dosad nisu javljali na te pozive planiraju ulaganja u dugotrajnu imovinu, a kane ih financirati upravo kroz prijavu na ove pozive.
Dalić je napomenula da su svjesni i problema, pri čemu poduzetnici kao možda najteži ističu pravila javne nabave tijekom provedbe projekata financiranih iz europskih sredstava. "Međutim, moramo biti svjesni da se ova sredstva dodjeljuju i koriste u proceduri koja je uređena ne samo našim propisima, već i ukupnim europskim zakonodavstvom, a naravno usmjerena je na zaštitu javnog novca", poručila je, dodavši da je u protekloj godini poduzeto niz aktivnosti kako bi se procedure ubrzalo.
Izvijestila je da je danas otvoren poziv Izgradnja i opremanje proizvodnih kapaciteta malih i srednjih poduzeća, namijenjen za nabavku opreme za ulaganja malih i srednjih poduzeća, u vrijednosti od 200 milijuna kuna.
Na okruglom stolu koji je uslijedio nakon dodjele ugovora "EU fondovi i izvoz", glavni ekonomist Zagrebačke banke Hrvoje Dolenec istaknuo je da je izvoz proteklih godina, posebice od ulaska u EU, glavni pokretač rasta hrvatskog BDP-a. I pritom, napominje Dolenec, nije riječ prvenstveno o izvozu usluga, odnosno turizmu, kako bi neki možda zaključili, već o izvozu roba, koji se višestruko uvećao te više doprinio BDP-u od izvoza usluga.
Napominje da Hrvatska još ima relativni mali udio izvoza u BDP-u u odnosu na zemlje s kojima se uspoređuje, čime postoji dosta prostora za napredak, a prednost predstavlja i činjenica da glavna hrvatska tržišta, eurozona i EU, imaju dobre izglede rasta i u 2018. godini.
Dolenec navodi da se kao problem ispostavlja nedostatak značajnijeg izvoza u segmentu tehnološki zahtjevnijih proizvoda te usluga koje se temelje na intezivnim znanjima.
Ističe da je važno podržati izvoznike, jer su istraživanja pokazala da su ta poduzeća produktivnija, imaju veće plaće za zaposlenike, niži trošak rada zbog veće produktivnosti, a pokazuju puno bolje performanse u pogledu profitabilnosti, a na kraju i učinka za cjelokupno gospodarstvo.
Član Uprave Končar Elektroindustrije Miroslav Poljak kazao je da je za tu kompaniju izvoz pitanje održivosti, naglašava da je razvoj jedan od najjačih indirektnih pokretača izvoza, pri čemu su državni poticaji izrazito važni. Pritom navodi da Končar Grupa godišnje za razvoj proizvoda izdvoji oko dva posto prihoda, a ako se razvoj promatra šire, u smislu razvoja proizvodnje i tehnologije, to doseže i oko pet posto.
Direktor tvrtke Multicom Zoran Vujčić kazao je da se za njegovu tvrtku, koja se bavi razvojem i implementacijom rješenja za obračun i naplatu potraživanja u telekomunikacijskoj industriji, širenje na inozemna tržišta pokazalo kao jako dobra priča, a sredstva koja su mu dodijeljena, nešto više od pola milijuna kuna, upotrijebiti će za predstavljanje određenih rješenja i proizvoda na konferencijama.
Marijan Pojatina, direktor tvrtke Olival, koja proizvodi kozmetiku razvijenu po tradicionalnim recepturama od sirovina prirodnog podrijetla, kazao je da nakon završetka i opremanja novog proizvodnog pogona, proboj na tržište zapadne Europe predstavlja logičan slijed, pri čemu će im potpora od gotovo 750 tisuća kuna zasigurno pomoći.
(Hina)