Lučka uprava Rijeka i Regionalna energetska agencija (REA) Kvarner su hrvatski partneri u europskom projektu LOCATIONS (Low Carbon Transport Plan in Cruise Destination Cities), koji se provodi radi poticanja planiranja niskougljičnog transporta i mobilnosti u odredištima za kruzere, izvijestili su iz Lučke Uprave Rijeka.
LOCATIONS se financira iz Programa Interreg Mediterranean 2014- 2020. Uz kreiranje planova za nisko-ugljični transport i mobilnost predviđa se i razvoj mjera za putnički i teretni promet, ali prije svega za prometovanje kruzera, kako bi se smanjile prometne gužve i onečišćenje okoliša.
U konzorciju je 20 partnera iz pet europskih zemalja - Portugala, Španjolske, Italije, Hrvatske i Albanije, koji na raspolaganju imaju oko 2,5 milijuna eura, a završetak projekta očekuje se 2019. godine.
Kako navode iz riječke Lučke uprave, načinjene su radne verzije planova za niskougljični transport i mobilnost, a razvijaju se za sedam europskih odredišta za kruzere - Lisabon, Malagu, Ravennu, Trst, Drač, Zadar i Rijeku.
Prema istraživanju u okviru projekta, u Rijeci je kruzing turizam u usponu jer je broj putnika u 2016. u odnosu na prethodnu godinu povećan za 52 posto, a ove godine očekuje se povećanje za još 8 posto. Turisti s kruzera najviše odlaze u razgledavanje grada, dok ih je četvrtina zainteresirana za organizirane izlete.
Glavni problem je što se kruzeri vežu na dvije lokacije, koje nisu predviđene za prihvat te vrste brodova. U zadnje tri godine u Rijeci je pristalo 37 kruzera, od kojih 21 uz kontejnerski terminal Brajdicu, budući da dubina mora uz obalu lukobrana nije dovoljna za prihvat velikih kruzera. No, u riječkoj luci očekuje se i povećanje kontejnerskog prometa i brodova, pa bi na terminalu Brajdica moglo biti preklapanja dolazaka, pa se kruzeri sidre ispred luke. U izrađenoj verziji plana za Rijeku, kao jedino rješenje stoga se predviđa intervencija na lukobranu, kojom bi se dobila veća dubina za prihvat velikih kruzera.
Dolaskom većih kruzera na lukobran povećao bi se pješački promet i promet autobusa prema lukobranu, a već postoji usko grlo oko glavne gradske tržnice, što, pak, stvara velike gužve i veće emisije stakleničkih plinova. Kao rješenje predviđa se postavljanje novog prometnog koridora za spajanje lukobrana s cestom koja spaja istočni dio riječke luke s gradskom obilaznicom.
Očekuje se da će završna verzija plana biti gotova u svibnju 2018. godine.
(Hina)