Povećanje robnog izvoza u Njemačku podiže hrvatski BDP

Za 1 posto rasta hrvatskog BDP-a, robni izvoz u Njemačku morao bi se povećati za približno 55 posto, dok bi se izvoz usluga, ponajviše turističkih, morao povećati za 27 posto, navodi se uz ostalo u analizi Hrvatske gospodarske komore "Utjecaj njemačkoga gospodarstva na gospodarstvo Hrvatske".

Za 1 posto rasta hrvatskog BDP-a, robni izvoz u Njemačku morao bi se povećati za približno 55 posto, dok bi se izvoz usluga, ponajviše turističkih, morao povećati za 27 posto, navodi se uz ostalo u analizi Hrvatske gospodarske komore "Utjecaj njemačkoga gospodarstva na gospodarstvo Hrvatske".
 
Iako se takav rast izvoza u Njemačku čini teško ostvariv, autori ističu kako je zahvaljujući pristupanju Hrvatske EU-u i nesigurnosti pojedinih svjetskih turističkih destinacija, Hrvatska  u 2014. i 2015. godini (za 2016. još nisu dostupni podaci) ostvarila prosječan godišnji rast robnog izvoza u Njemačku od 15,7 posto i prosječan rast izvoza usluga od 11,7 posto. Međutim, svaki takav rast povlači i određeni rast uvoza, što usporava rast BDP-a i narušava prethodnu računicu.
 
Kod izvoza usluga situacija je zahtjevnija, jer je Hrvatska peta inozemna destinacija njemačkih turista s udjelom od približno 3,5 posto. Zbog takvog udjela dugotrajnije zadržavanje visokih stopa rasta podrazumijeva značajniji rast potražnje za turističkim putovanjima stanovništva Njemačke što je povezano i s kretanjem ukupne potražnje.
 
Izvoz roba i usluga u Hrvatskoj čini oko trećine ukupne potražnje (domaće i inozemne) te znatno određuje kretanje BDP-a i stanje gospodarstva. Pritom je izvoz roba i usluga u Njemačku u 2015. godini činio oko 11 posto ukupnoga robnog izvoza te oko 21 posto ukupnog izvoza usluga. Takvim se udjelima dolazi do zaključka da izvoz roba i usluga u Njemačku, uz trend rasta u proteklim godinama, čini oko 5,5 posto ukupne potražnje ili oko 16 posto ukupne inozemne potražnje za robama i uslugama iz Hrvatske.
 
Prema očekivanjima Europske komisije, njemačko bi gospodarstvo ove godine trebalo imati rast od 1,6 posto, a sljedeće 1,8 posto. Njemačka je, poznato je, jedan od najvećih vanjskotrgovinskih partnera Hrvatske, jedno od pet najvećih izvoznih tržišta za hrvatske proizvode i najvažnije tržište za izvoz usluga. Pritom u robnom izvozu najčešće zauzima treće ili četvrto mjesto, dok je u izvozu usluga godinama prva.
 
Najveći dio prihoda od izvoza usluga čine prihodi od turizma s tim da Nijemci dugi niz godina imaju daleko najveći udio u strukturi ovdašnjih dolazaka i noćenja.
 
Zadnjih godina, najveći dio hrvatskog izvoza u Njemačku čine kožne navlake za automobilska i ostala sjedala, neelektronički termostati s električnim uređajem za uključivanje te žice i kabeli koji su u 2015. godini zajedno činili oko 13 posto izvoza.
 
(Hina)
 

Vijesti iz medija | Strana tržišta | Hrvatski izvoz